Felele
Jézus: Én azért születtem, és azért jöttem a világra, hogy bizonyságot tegyek
az igazságról. Mindaz, aki az igazságból való, hallgat az én szómra.
Monda néki
Pilátus: Micsoda az igazság? És amint ezt monda, újra kiméne a zsidókhoz, és
monda nékik: Én nem találok benne semmi bűnt.
(Szent János evangéliuma 18,
37-38.)
Este a város köztiszteletben álló
embere, név szerint Arimatiai József, Krisztus tanítványainak egyike felkereste
Pilátust, és arra kérte, hogy adja ki neki Jézus testét. Pilátus beleegyezett,
és így szólt:
- Ártatlanul végezték ki.
- Te magad adtad ki Őt - vetette
ellen József.
- Igen, kiadtam - válaszolta
Pilátus -, s tudom, az emberek azt hiszik, azért tettem, mert megijedtem néhány
szájhőstől és az ő Barabásuktól. Elegendő lett volna öt katonát küldenem rájuk,
hogy elhallgassanak. Csakhogy nem erről van szó, Arimatiai József.
- Nem, nem erről van szó -
ismételte tűnődőn, kis szünet után. - Hanem, amikor beszéltem vele,
rádöbbentem, hogy nem sok idő múltán az Ő tanítványai fognak keresztre
feszíteni másokat: az Ő nevében, az Ő igazságának a nevében feszítenek
keresztre s kínoznak meg mindenkit, aki más, mint ők, és elnyomnak minden más
igazságot, s új Barabásokat emelnek vállukra. Az az ember az igazságról
beszélt. De hát mi az igazság?
- Különös nép vagytok, sokat
beszéltek. Csupa farizeus, próféta, üdvözítő s más szektás. Aki új igazságot
teremt, megtilt minden más igazságot. Olyan ez, mintha az asztalos, aki egy új
széket készít, megtiltaná, hogy az emberek bármilyen más, őelőtte készített
székre üljenek. Mintha egy új szék készítésével egyúttal minden régi szék
megsemmisülne. Végül is, elképzelhető, hogy az új szék jobb, szebb és
kényelmesebb, mint a többi; de hát az ég szerelmére, miért ne ülhetne le a
fáradt ember egy akármilyen ócska szúrágta vagy kőből való székre? Fáradt és
törődött, pihenésre vágyik; és akkor ti erőszakkal felrántjátok a székéről,
hogy üljön át a tiétekre. Nem értelek titeket, József.
- Az igazság - ellenkezett
Arimatiai József - nem olyan, mint a szék és a pihenés; inkább olyan, mint egy
parancs, mely meghagyja: menj ide meg ide, tedd ezt és azt; győzd le az
ellenséget, foglald el azt a várost, torold meg az árulást és így tovább. Aki
nem hallgat az ilyen parancsra, áruló és ellenség. Így van ez az igazsággal.
- Ó, József - szólt Pilátus -,
jól tudod, katonaember vagyok, és életem nagyobb felét katonák között
töltöttem. A parancsoknak mindenkor engedelmeskedtem, de nem azért, mert
igazságosnak tartottam őket. Az igazság csak annyi volt, hogy fáradt vagy
szomjas voltam; hogy a dicsőségre vágytam vagy anyám karja közé; hogy az egyik
katona a feleségére gondolt, a másik meg a földjére vagy a lovaira. Az igazság
csak az volt, hogy parancs híján egyetlenegy katona sem ment volna lemészárolni
a hozzá hasonló fáradt és boldogtalan embereket. Akkor hát mi az igazság?
Hiszem, hogy legalább némiképp igazam van, amikor a katonákra gondolok, és nem
a parancsra.
- Az igazság nem a vezér parancsa
- felelte Arimatiai József -, az igazság az ész parancsa. Ez az oszlop fehér,
látod s tudod ezt; ha én azt állítanám, hogy fekete, akkor ez ellentmondana
eszednek, s tiltakoznál.
- S miért ne? - kérdezte Pilátus.
- Arra gondolnék, hogy alighanem fölöttébb szerencsétlen és elkeseredett vagy,
ha már a fehér oszlopot is feketének látod; megpróbálnálak felderíteni;
őszintén mondom, jobban foglalkoztatnál, mint annak előtte. És ha merő tévedés
volna csupán, azt mondanám magamban, hogy a te tévedésedben ugyanannyi van a te
lelkedből, mint a te igazságodban.
- Nincsen én igazságom -
tiltakozott Arimatiai József. - Egyetlenegy igazság van csak mindannyiunk
számára.
- És melyik az?
- Amelyikben hiszek.
- No, látod - szólt lassan
Pilátus. - Csakhogy az mégiscsak a te igazságod. Hasonlatosak vagytok a
gyermekhez, aki azt hiszi, hogy a világ az ő látóhatáránál végződik, s azon túl
már nincsen semmi. A világ azonban nagy, és sok minden elfér benne, József. Az
a gyanúm, hogy a valóságban tömérdek igazság számára van hely. Nézd csak, én
idegen vagyok ebben az országban, s otthonom messze túl van a látóhatáron;
mégsem merem azt állítani, hogy ez az ország nem helyénvaló. Hasonlóképpen
idegen számomra a ti Jézusotok tanítása; de állíthatom azért, hogy helytelen?
Tudod, József, én azt hiszem, hogy minden ország helyénvaló; de a világnak
roppant szélesnek kell lennie, hogy mind elférjen benne, egymás mellett, szép
sorjában. Ha Arábiát arra a helyre kellene tennünk, ahol Pontosz fekszik, ez
természetesen nem volna helyes. És ugyanez áll az igazságokra is. Végtelenül
naggyá, tágassá és szabaddá kellene tennünk a világot, hogy beleférjen minden
valódi igazság. Szerintem, József, a világ valójában ilyen. Ha fölmégy egy
magas hegyre, azt látod, hogy a dolgok összefolynak, s egyetlen sík felületté
válnak. Bizonyos magasságból az igazságok is egymásba olvadnak. Tudom, az ember
nem él, és nem is élhet egy magas hegy tetején; be kell érnie azzal, hogy
közelről látja a házát vagy földjét, mindkettőt teli igazságokkal és
tárgyakkal; ott van az ő igazi helye és dolga. De néha azért felnézhet a
hegyekre vagy az égre, és eszébe juthat, hogy onnan, a magasból, az ő
igazságai, noha maradéktalanul megvannak még, de egybeolvadnak valami sokkal
kötetlenebbel, valamivel, ami már nem az ő tulajdona. Szívünkben e széles
látóhatárral élni, s közben megművelni azért kicsiny földünket, látod, József,
ez már a vallásos hittel határos. Azt hiszem, annak az embernek a Mennyei Atyja
valóban él valahol, de nagyon jól megfér Apollóval meg a többi istennel.
Részben átfedik egymást, részben határosak egymással. Nézd csak, az égen
szerfölött sok a hely. Örülök annak, hogy a Mennyei Atya is ott van.
- Se hideg, se meleg nem vagy -
szólt Arimatiai József, s fölállt. - Csak langyos.
- Nem igazi - tiltakozott
Pilátus. - Én hiszek, hiszek, forrón hiszek abban, hogy van igazság, s hogy az
ember megismerheti, őrültség volna azt képzelni, hogy az igazság csak azért
van, hogy az ember ne ismerje meg. Megismerheti, igen; de ki? Én, vagy te,
avagy tán minden ember? Hiszem, hogy mindenki részese; az is, aki igent mond,
az is, aki nemet. Ha ők ketten egyesülnének és szót értenének, megszületne a
teljes igazság. Az igent és a nemet, tudom, lehetetlen egyesíteni, de az
emberek mindig összefoghatnak; és több igazság van az emberekben, mint a
szavakban. Inkább hajlom az emberekhez, mint az igazságaikhoz; de ebben is hit
van, Arimatiai József, ehhez is lelkesedés kell és elragadtatás. Én hiszek.
Rendületlen bizonyossággal hiszek. De mi az igazság?
<3 kamaszkorom messzeringó világa
VálaszTörlés